Genomineerd… wauw! En dan?

0
161

Na een bijzonder druk jaar van verbouwen, verhuizen en uiteraard de dagelijkse werkzaamheden op kantoor, kregen we rond de zomervakantie een wel heel bijzonder bericht; KOK Advies was door iemand opgegeven voor de allereerste verkiezing van Amstelveense Ondernemer van het Jaar (OVHJ), een gezamenlijk initiatief van de Gemeente Amstelveen en de Ondernemersvereniging Amstelveen. En van de honderd aangemelde bedrijven, behoorden wij bij de tien gelukkigen die een nominatie mochten ontvangen.

Genomineerd… wauw!
Dat was onze eerste reactie. Onze dagelijkse inspanningen voor onze klanten worden blijkbaar zo gewaardeerd, dat we hiervoor een nominatie voor de OVHJ verkiezing mochten ontvangen. Het was voor ons op dat moment, het grootste compliment dat we konden bedenken. Niet wetende wat ons nog allemaal te wachten stond.

Vanaf het moment dat je de nominatie aanvaart, ga je echt de spreekwoordelijke achtbaan in. En ja, een achtbaan die inderdaad veel tijd kost, daar kunnen we duidelijk over zijn. Maar wel een achtbaan die voor jou, je team en je bedrijf ongelooflijk nuttig is. Want in de 35 jaar dat we bestaan, hebben we nog nooit zo goed over KOK Advies moeten nadenken als tijdens deze verkiezing. Nadenken over wie we zijn, wat we doen, waarom we dat doen en hoe we dat doen. Uiteraard wisten we dat wel, maar het ook breed kunnen formuleren, uitleggen en uitdragen, is toch echt een heel ander verhaal. Om hier de juiste invulling aan te kunnen geven, was misschien wel het mooiste proces waarin we ooit terecht waren gekomen. In ieder geval wel het meest nuttige. Niet alleen voor ons als eigenaren, maar ook voor het complete team van KOK Advies. Want met deze nominatie kreeg ons team niet alleen de welverdiende waardering, het daagde hen ook uit om nog verder na te denken waar en hoe sommige zaken nog beter konden.

Na het accepteren van de nominatie word je gevraagd een, op het oog, een paar simpele vragenlijsten in te vullen. Vragen over je bedrijfsresultaten, maar ook vragen over waar je staat als bedrijf als het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen, innovatie, duurzaamheid en groeipotentie? Vragen die je voor jezelf als ondernemer wellicht eenvoudig in kunt vullen, maar die voor een jury toch enige uitleg vereisen. En juist die uitleg maakt dat de verkiezing jou als ondernemer een hele grote spiegel voorhoudt. Want zijn we wel zo duurzaam? En hoe zouden we dat nog meer kunnen zijn? En innoveren we om het innoveren of hebben we er een heel specifiek doel mee in het belang van onze klanten? En logisch dat je zo maatschappelijk betrokken bent, maar kunnen we dat ook op andere manieren zijn? Allemaal vragen die jou als ondernemer scherper en kritischer maken en ten goede komen aan de verdere ontwikkeling van je bedrijf.

Een verkiezing ga je niet alleen in, dat doe je uiteraard met andere genomineerden.
En ook dat hebben we als bijzonder leerzaam en inspirerend ervaren. Tijdens gezamenlijke mediatrainingen en andere sessies hebben we collega-ondernemers leren kennen, die we anders waarschijnlijk alleen zijdelings of oppervlakkig zouden hebben leren kennen. We durven ook wel te zeggen dat deze sessies enkele bijzondere vriendschappen hebben opgeleverd. De sessies vonden plaats in een sfeer van onderlinge competitie met een knipoog, maar het was bovenal het wederzijdse respect en interesse dat de boventoon voerde. Zo bijzonder leerzaam om te zien en te ervaren hoe andere ondernemers omgaan met hun eigen ondernemerschap, ambities en uitdagingen. En dat allemaal in een door de OVHJ gecreëerde ambiance van professionaliteit en collegialiteit. We hadden het niet beter kunnen wensen.

En competitief als we zijn, als je aan een verkiezing meedoet, dan wil je hem winnen ook. En dat begon met de jurybeoordeling bij brasserie Paardenburg. Iets wat onwennig en een beetje gespannen, mochten wij in een korte pitch vertellen waarom wij de OVHJ zouden moeten worden. Het voelde toch alsof we in een kleine spagaat terecht waren gekomen. Aan de ene kant zijn we wars van borstklopperij, aan de andere kant zijn we ambitieus genoeg om de verkiezing te willen winnen. En weer waren we allebei een ervaring rijker. Na de jurybeoordeling voor de juryprijs, volgde de volgende uitdaging voor de OVHJ verkiezing; de Publieksprijs. Want het winnen van de juryprijs zou al fantastisch zijn, het winnen van de Publieksprijs misschien nog wel meer. Want uiteindelijk is het publiek, onze klanten en relaties dus, het belangrijkste waar we ons met elkaar voor inzetten. Elke dag weer. Voor het winnen van de Publieksprijs, kreeg elk bedrijf 8 weken de tijd om zoveel mogelijk mensen op je te laten stemmen. We realiseerden ons direct, dat dat een lange periode is. En dus hebben we een plan-de-campagne gemaakt, waarin we ook die volle 8 weken zouden benutten. En misschien is dat wel de meest verstandige zet geweest tijdens onze campagne. Met het geluk dat we een specialist in huis hebben, hebben we groots ingezet op social media om mensen op ons te laten stemmen. Niet groots in budget, wel groots in het laten zien wie we zijn en waar we voor staan. Maar social media alleen is niet genoeg. Vanaf het moment dat je genomineerd wordt tot op de dag van vandaag, ontvang je ongelooflijk veel enthousiaste reacties. Op bijeenkomsten, in het dorp, bij de slager en de bakker, op het schoolplein, op de sportvereniging, overal mag je de complimenten en felicitaties in ontvangst nemen. En niet alleen wij, maar ook onze medewerkers, onze ouders en iedereen die maar enigszins bij KOK Advies betrokken is, heeft dit zo mogen ervaren. Het toonde ook maar eens aan, hoe groot de OVHJ is. Tegelijk motiveerde het ons, om nog meer ons best te doen om de verkiezing dan te winnen ook. De grootste uitdaging, en naar ons idee misschien ook wel de beslissende factor, was om al die positieve reacties ook daadwerkelijk op je te laten stemmen. Wij vinden dat we dagelijks zeer betrokken zijn bij onze klanten en relaties. Het was dan ook een geweldige om te mogen ervaren, dat onze klanten en relaties dit blijkbaar zo waarderen, dat zij de moeite namen hun stem op ons uit te brengen.

En dan wordt het 14 november 2017.
Tijdens een groots opgezette en fantastisch georganiseerde feestavond is het eindelijk zover; wie wordt de Amstelveense Ondernemer van het Jaar 2017-2018?

Met geweldig entertainment en in aanwezigheid van veel collega-ondernemers, publieke bestuurders andere betrokkenen en uiteraard de organisatoren de OA Amstelveen en Gemeente Amstelveen, wordt de spanning professioneel opgebouwd. Wie wint er in zijn of haar categorie en wie mag de Publieksprijs in ontvangst nemen. Binnen onze categorie, was het uiteindelijk boekhandel Libris Venstra die de prijs in ontvangst mocht nemen. Inmiddels hadden wij hen leren kennen als geweldig warme mensen met een heel bijzonder bedrijf. Onze oprechte en hartelijke felicitaties dus, voor deze meer dan terechte winnaar. Maar de avond was nog niet ten einde. Als laatste zou de Publieksprijs worden toegekend, een prijs waar alle tien genomineerden kans op maakten. Voorafgaand de uitslag van de Publieksprijs werd de spanning zorgvuldig opgebouwd en deze was dan ook bij iedereen in de overvolle zaal duidelijk voelbaar. Als je in dat spektakel uiteindelijk tot je grote verrassing jouw naam ziet verschijnen, is je ontlading enorm groot. En je vreugde. En je trots. En dat omringd door je team, je ouders en al die andere gewaardeerde collega-ondernemers. Wat volgde was een vreugderoes waarin je ontelbare enthousiaste felicitaties in ontvangst mag nemen. Niet alleen die avond, maar ook de periode erna werden we overladen met felicitaties, complimenten en bijzonder leuke reacties. Zelfs een jaar later, worden wij nog regelmatig geconfronteerd met vele positieve reacties op onze OVHJ deelname en onze uiteindelijke winst van de Publieksprijs.

‘Geweldig die Publieksprijs en alle positieve reacties, maar wat heeft het jullie uiteindelijk gebracht?’.
Uiteraard wordt ons deze vraag geregeld gesteld en hebben we hem ook geregeld aan onszelf gesteld. Ja, het heeft ons inderdaad nieuwe klanten bezorgd. Maar om daar een specifiek aantal voor te geven, is en blijft lastig in te schatten voor ons. Het allerbelangrijkste van de OVHJ, ook als we de Publieksprijs niet zouden hebben gewonnen, is dat we als ondernemers een grote spiegel voorgehouden hebben gekregen. Een OVHJ-spiegel die ons nog meer en nog beter heeft laten nadenken over wie we zijn, waar we voor staan en wat mensen mogen en kunnen verwachten van ons. Door de vele aandacht in de kranten, lokale bladen en TV, MKB brochure gemeente Amstelveen en uiteraard sociale media, heeft het ons nog meer op de kaart gezet binnen de gemeente Amstelveen. Bovenal heeft de verkiezingsdeelname ons en ons team gemotiveerd, om nog beter ons best te doen voor onze klanten. Elke dag weer. En dat proces is waarschijnlijk nog veel belangrijker, dan welke verkiezing of welke prijs dan ook.

Dus schrijf je in voor de volgende Amstelveense OVHJ verkiezing en hopelijk ervaar ook jij en je team deze fantastische beleving. Onze stem heb je!

Léoni & Marco Kok
KOK Advies

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here