Genomineerd in de categorie MKB vanaf 50 fte: Koen Pack B.V.

Koen Pack is in 1996 opgericht door Koen & Cristol Broekhuizen. Begonnen als kleine niche speler, is Koen Pack inmiddels wereldwijd bekend op het gebied van verpakkingen en decoraties voor bloemen en planten. Behalve de vestiging in Amstelveen, zijn er ook vestigingen in de Verenigde Staten, Canada, Colombia, Ecuador en China. In Nederland is de dagelijkse leiding inmiddels overgedragen aan Managing Director Jan-Paul Rijke en Commercieel Directeur Daan Haalmeyer.

Verpakkingen zijn alleen maar belangrijker geworden

Verpakkingen hebben enerzijds de functie om het product te beschermen. Zonder een beschermende hoes zou een boeket bloemen vaak gehavend in de vaas belanden. Anderzijds voegt een mooie verpakking waarde toe: 5 stelen Chrysanten zonder hoes zouden niet goed verkopen.

Een goede verpakking is ondergeschikt aan het product, maar moet daar wel mee matchen. Als je een naturel boeket hebt, moet de verpakking daarvan ook naturel zijn, eigenlijk mag je niet zien hoe goed een bloemen- of plantenverpakking is. De stijl van verpakken verschilt per land en in sommige landen zelfs per regio. Het verschilt ook per supermarktorganisatie. Maar uitgangspunt is altijd, dat de verpakking het boeket of de plant op een natuurlijke wijze aantrekkelijker maakt. Behalve door leveranciers laten we ons  inspireren door trendwatchers en is er een eigen designafdeling met zes mensen. In onze studio waar het team dagelijks bezig is met het creëren van toegevoegde waarde voor onze (internationale) klanten, onderscheiden wij ons met onze creativiteit, snelheid van werken en klantgerichte benadering.

Verschillende klantgroepen

Er wordt voornamelijk geleverd aan vier klantgroepen: retailers, verpakkers, kwekers en het traditionele groothandelskanaal. Kwekers hebben vaak een specifiek product nodig, een hoes die bij hun eigen bloem of plant past met een eigen uitstraling. Retailers kopen vaak uit onze collectie, maar de groteren onder hen hechten wel waarde aan een eigen logo en uitstraling. Onze ontwerpstudio kan zo ongeveer alles maken. Als er een klant bij ons komt, gaan we eerst praten om te ontdekken wat hij echt wil. In onze 1.000 m2 grote showroom en monsterruimte staat onze totale collectie plus wat we ooit klant-specifiek gemaakt hebben. Als je hier met een klant doorheen loopt, buitelen de goede ideeën vanzelf over elkaar heen. We beschikken ook over een grote drukmachine, waarmee op folie kan worden gedrukt, zodat we een idee onmiddellijk concreet kunnen uitwerken. De klant kan real life zien, hoe zijn toekomstige verpakking er uit ziet. Bovendien kunnen we – zeker zo belangrijk – exact aan onze leveranciers laten zien, wat we willen hebben. Zodat zij precies weten, wat er van hen verwacht wordt.

Samenwerking met leveranciers

De leveranciers zitten voornamelijk in het Verre Oosten (China, Vietnam, Bangladesh, etc.) maar we sourcen tegenwoordig – uit milieu & CO² reductie overweging – steeds ook dichterbij: Turkije, Polen, Portugal en Nederland. De één vindt zijn kracht in het vermogen om snel grote aantallen te kunnen leveren, de ander onderscheidt zich met een bovengemiddelde kwaliteit. Kenmerkend voor ons bedrijf is, dat we trouw zijn aan leveranciers. Eigenlijk spreken wij liever van partners dan van leveranciers. Wij werken met hen volgens ETI normen en zijn aangesloten bij MVO Nederland, BSCI en Sedex. Houten en papieren artikelen kopen we in met een FSCâ certificaat. Jaarlijks vindt hiervoor een uitgebreide audit plaats.

Duurzaam ondernemen

Onze Missie is “Koen Pack maakt alles om bloemen en planten mooier te maken, met respect voor mens en milieu en levert het over de hele wereld met de Personal Touch”. Wij streven ernaar om alle vrijkomende materialen op een zo’n duurzaam mogelijke manier te (laten) verwerken en waar mogelijk geschikt te maken voor hergebruik. We zorgen ervoor dat de vrijkomende materialen zoveel mogelijk terugkeren in de keten. Enerzijds als gerecycled materiaal voor nieuwe materialen of als nieuwe grondstof voor gelijke of gelijkwaardige producten. De producten die niet gerecycled kunnen worden, worden onder andere ingezet voor hoogwaardige energieopwekking. Sinds 2020 staan er ruim 1.000 zonnepanelen op het dak, met deze duurzame investering is Koen Pack 100% over op groene stroom. Eind 2018 is er in het gehele magazijn LED verlichting geïnstalleerd. Er wordt gebruik gemaakt van dynamisch dimmen waarbij de lichtopbrengst bij niet-gebruik 10% en bij inrijden 100% is. Koen Pack is partner van One Tree Planted waarmee we wereldwijd al 5.000 bomen geplant hebben, wat past in onze intentie maatschappelijk verantwoord te ondernemen en draagt bij aan het verlagen van de CO² uitstoot. We zijn constant op zoek naar verbeteringen op de werkvloer, zoals bijv. hoog-laag bureaus en geven trainingen over milieu en afvalverwerking. Er wordt overgestapt naar elektrische auto’s en het gebouw is naar Energielabel A gebracht. We zijn bezig om te kijken of we van het gas af kunnen en we zoeken continu naar besparingen op het gebied van energie.

Succesvol

Koenpack is succesvol. De omzet van Koen Pack wereldwijd is sinds de oprichting gegroeid naar bijna € 60 miljoen. Alleen in Amstelveen is de omzet van € 20 miljoen in 2020 gegroeid naar € 30 miljoen in 2022! Koen Pack streeft naar een bescheiden en gezonde winst (er is nog nooit verlies gemaakt.) De winst wordt overigens jaarlijks gedeeld met al het personeel.

Mensen werken graag bij ons
We zijn een laagdrempelige en platte organisatie met korte lijnen. De medewerkers hebben veel ruimte voor eigen initiatief en flexibele werktijden. Het Nederlandse team bestaat uit ongeveer 50 gedreven medewerkers. We hebben een relatief laag verloop dat juist in deze tijden bijzonder is. Er is een open en transparante familiecultuur, waar collegialiteit centraal staat. In ons personeelsbeleid hebben we van meet af aan creativiteit, inzet en loyaliteit hoger aangeslagen dan diploma’s. Om succesvol te blijven, investeren we continu in de professionele en persoonlijke ontwikkeling. Medewerkers krijgen bij ons veel vrijheid. We streven ernaar dat iedere werknemer een goede balans heeft tussen werk en privé. Die insteek is nog steeds een groot deel van ons succes. Uiteindelijk zijn het onze medewerkers, die ons succes maken.

Koen Pack maakt bloemen en planten mooier met een Personal Touch

We zijn continu bezig met het ontwikkelen van milieubewuste verpakkingen, gemaakt van recyclebare, gerecyclede of biologische materialen. Samen met onze uitgebreide klantenkring werken we aan alternatieven op het gebied van duurzame verpakkingen.

Maatschappelijk betrokken

Koen Pack is maatschappelijk betrokken bij Amstelveen, veel van onze werknemers wonen in de gemeente. We doen mee aan een sociaal project vanuit de Gemeente Amstelveen voor  herintreders en zorgen voor onze medewerkers door hen te voorzien van een fijne en passende werkplek. We hebben diverse collega’s die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt waardoor zij een vast inkomen, ritme en regelmaat hebben gevonden. Goed werkgeverschap staat hoog in het vaandel; door het creëren van een gezonde en veilige werkomgeving waar happy people en teamwork belangrijk zijn. Daarnaast zijn wij al vele jaren sponsor van diverse sportclubs, al jaren sponsoren we Roda ’23 in Amstelveen.

Wij denken dat Koen Pack Ondernemer van het Jaar moet worden omdat wij een maatschappelijk betrokken organisatie zijn, met oog voor mens en milieu. Door onze klantgerichtheid, resultaatgerichtheid en zorg voor de mensen die bij ons werken zijn wij een voorbeeld voor andere bedrijven.

Kernwaarden

Onze kernwaarden zie je hieronder en spreken voor zich!

Category: Nieuws
Tags: Nieuws
Volgend bericht
Partner aan het Woord: Rabobank Amstel en Vecht
Vorig bericht
Genomineerd in de categorie MKB vanaf 50 fte: Co van der Horst B.V.