De verbindende rol die bij me past
Mijn naam is Ewout Witte en ik ben mijn ZZP-bestaan in 2018 gestart als freelance marktonderzoeker. De markt was op dat moment erg goed en soms had ik parallel meerdere aanvragen die ik zelf niet kon vervullen. Ik benaderde dan zelf collega’s in mijn netwerk die de klus ook prima konden doen en merkte dat ik daar zowel mijn collega-freelancer als mijn opdrachtgever erg blij mee maakte. Deze verbindende rol paste me goed en ik ben proactief goede freelancers gaan benaderen om onderdeel uit te maken van mijn netwerk om marktonderzoeksbureaus en opdrachtgevers te helpen bij tijdelijke capaciteitsproblemen. Toen ik een mooi netwerk had opgebouwd, ben ik gesprekken met opdrachtgevers gaan voeren en daaruit bleek dat niet alleen tijdelijke capaciteit een issue was, maar capaciteit in het algemeen: een beperkte instroom en een te grote uitstroom zet veel organisaties onder grote druk.
Samenwerken om instroom te bevorderen
Om aan die behoefte te voldoen ben ik werving en selectie voor vaste rollen gaan aanbieden en een opleidingsaanbod. In het opleidingsaanbod zit onder andere een praktijkopleiding die pas afgestudeerden in 3 maanden klaarstoomt voor rollen binnen marketing intelligence. De werving van deze studenten krijgt veel aandacht, want aan de term “marktonderzoek” kleeft vaak een saai imago. Met verschillende hogescholen en universiteiten lopen gesprekken om een samenwerking op te zetten. Waarin het uitvoeren van praktijkcases een belangrijke rol gaat krijgen, want zo ervaren studenten hoe leuk dit vakgebied is!
Marktonderzoeksbureaus helpen met profileren én doorstroom
Tijdens de opleiding maken de studenten kennis met meerdere marktonderzoeksbureaus waar een aantal van de lesdagen plaatsvinden. Naast de praktijkopleiding voor starters, zijn er ook verschillende modules die actieve marktonderzoekers en data analisten kunnen volgen zodat die sneller kunnen doorgroeien binnen hun organisatie.
Inspiratie via podcasts
Om mensen nog enthousiaster te maken over marketing intelligence, neem ik regelmatig podcasts op met inspirerende vakgenoten. Die gebruik ik uiteraard zelf, maar ook de organisaties gebruiken ze vaak voor marketing doeleinden. Je kan ze vinden via MI Inspiration via o.a. Apple Podcast en Spotify.
Wat maakt het Marketing Intelligence Network onderscheidend?
Het Marketing Intelligence Network is van en voor vakgenoten. Daardoor is de aansluiting bij de doelgroep veel beter dan wanneer een algemene opleider vakopleidingen binnen marketing intelligence ontwikkelt of een breed opererende recruiter bemiddelt voor rollen en opdrachten binnen ons vakgebied. Daarbij is de persoonlijke aanpak de grootste kracht. Van veel kandidaten hoor ik dat ze positief verrast zijn over de manier van benaderen en de open gesprekken. Of ik de kandidaten nu kan helpen aan een rol of niet: de gesprekken brengen ze altijd weer verder.
De grotere missie
Mijn grotere missie is het vakgebied marketing intelligence (verzamelnaam voor marktonderzoek en data analytics) te laten groeien, met een focus op de menselijke kant. Dat doe ik overigens niet alleen, vanuit mijn freelance netwerk betrek ik verschillende collega’s om me daarbij te helpen.
Nog interessant te weten voor Amstelveense ondernemers
Naast freelance klussen, zoek ik proactief opdrachten voor mijn freelance netwerk. Dat doe ik om mijn netwerk zoveel mogelijk kansen te bieden. De focus ligt daarbij op startups en scale-ups, omdat die vaak behoefte hebben aan laagdrempelige oplossingen die marktonderzoeksbureaus niet altijd kunnen bieden. Maar ook voor het MKB liggen hier vaak laagdrempelige mogelijkheden om aan inzichten te komen. Dus heb je een vraag op het gebied van marktonderzoek of data analytics? Leg hem aan me voor en ik deel hem met mijn netwerk.