“Bij de Amstelveense Ondernemer van het Jaar verkiezing gaat het vooral om werken aan maatschappelijk verantwoord ondernemen”, zegt Ugur Pekdemir, coöperatieve directeur bij Rabobank Amstel en Vecht en lid van de eindjury.
We staren ons vaak blind op de grote bedrijven als we het hebben over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Maar juist kleinere bedrijven hebben het daarmee moeilijk, vooral tijdens de coronacrisis. En zonder duurzaam MKB hebben wij geen duurzame economie.
De trend was al eerder ingezet, maar tijdens de coronacrisis is nog duidelijker geworden dat vooral grote bedrijven onder het vergrootglas liggen: ze moeten zich verantwoorden over wat ze voor de samenleving betekenen. ‘Als je niet bijdraagt aan maatschappelijke doelstellingen, dan ook geen steun’, hoorde je het afgelopen jaar vaak.
Focus op kleinere bedrijven als we een duurzame economie willen
Ugur Pekdemir vervolgt: “Willen we echt werken aan een nieuwe economie, met een passende ecologische footprint, waarin diversiteit de norm is, biodiversiteit wordt beschermd en waarin eerlijke prijzen worden gehanteerd, dán moet vooral het midden- en kleinbedrijf meer aandacht krijgen”. Met beleid dat eindelijk eens de kleinere ondernemers de hulpmiddelen biedt om te kunnen veranderen. En waar grote bedrijven, als ware role-models, de kleinere bedrijven op sleeptouw nemen. Dat is pas maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Hoe kunnen wij ons als bank hiervoor inzetten
De vraag die ik met mijn collega’s Carmen Strijk en Cherif Miloudi (beide actief als adviseur MKB) stel is: ‘Hoe kunnen wij ons als bank inzetten om een gezonde groei in het MKB te bewerkstelligen?” Daar ligt één van onze belangrijkste taken. Daarnaast zijn netwerken van groot belang. Ondernemers leren vooral van andere ondernemers. Daarom zetten we onze netwerken en partnerships in om ondernemers met elkaar te verbinden. Je kent elkaar, je kunt mensen met elkaar in contact brengen. Het leggen van de juiste verbindingen is ook een manier om te zorgen voor gezonde groei.
“Via deze prijs komen bedrijven echt met elkaar in contact. Dat is leuk om te zien en voor ons is het een mooie manier om bij te dragen aan de lokale economie.”